ІННОВАЦІЙНІ МЕТОДИ ВИКЛАДАННЯ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ В УМОВАХ ПОВНОМАСШТАБНОГО ВТОРГНЕННЯ
DOI:
https://doi.org/10.17721/2616-7786.2024/10-1/13Ключові слова:
заклад вищої освіти, здобувачі вищої освіти, інноваційні методи викладання, повномасштабне вторгненняАнотація
Вступ. Здійснено теоретичний аналіз дослідження проблеми інноваційних методів викладання у закладах вищої освіти (ЗВО) під час повномасштабного вторгнення, що сприяв уточненню змістовного наповнення базових понять дослідження, таких як: "інновації", "інноваційні методи викладання" та "повномасштабне вторгнення". Доведено, що впровадження інноваційних методів викладання у ЗВО в умовах повномасштабного вторгнення сприятиме поліпшенню якості освіти, забезпечуючи здобувачам вищої освіти більше можливостей для саморозвитку, критичного мислення та творчого підходу до розв'язання проблем; активному залученню здобувачів до процесу навчання, створюючи підтримувальне та креативне освітнє середовище у ЗВО. Метою статті є аналіз викликів, що постали перед ЗВО в умовах повномасштабного вторгнення, та визначення інноваційних методів викладання в цей період.
Методи. Досягнення мети та розв’язання завдань дослідження здійснювалося за допомогою загальнонаукових і спеціально-наукових методів, що відповідали меті та завданням. Системний підхід дозволив розглядати процес викладання як систему зі структурними компонентами, які визначають зміст упровадження інноваційних методів у ЗВО. Обрана методологія дала змогу визначити значення інноваційних методів викладання у ЗВО в умовах повномасштабного вторгнення.
Результати. Уточнено базові поняття: "інновації", "інноваційні методи викладання" та "російсько-українська війна". Встановлено ключові виклики, що постали перед ЗВО в умовах повномасштабного вторгнення: зміна формату навчання; необхідність швидкого опанування цифрових інструментів викладання; трансформація ринку праці, що зумовила зміну у вимогах до компетентностей фахівців; міграція викладачів; психологічне навантаження учасників освітнього процесу. Визначено інноваційні методи викладання, ефективні в цих умовах: симуляційні ігри, проєктне навчання, групова робота з використанням Padlet і Miro, метод кейсів, викладання через проблемні запитання, "перевернута аудиторія", залучення практиків, гостьові лекції, гейміфікація тощо.
Висновки. Підтверджено, що повномасштабне вторгнення створює унікальні виклики для закладів вищої освіти, які прагнуть забезпечити якісну освіту й підтримку для здобувачів вищої освіти. Обґрунтовано, що інноваційні методи викладання є ефективним інструментом для подолання викликів освітнього процесу в умовах війни.
Посилання
Дана стаття написана за матеріалами Захаріної Тетяни під керівництвом професора Dr. Jan-U. Sandal в рамках проходження стажування у Fil. Dr. Jan-U. Sandal Institute (Норвегія). Статтю було представлено та апробовано на 95-му саміті Conversations on Emerging Issues in Social Entrepreneurship Worldwide, організованому та проведеному професором Dr. Jan-U. Sandal Fil у Fil. Dr. Jan-U. Sandal Institute.
Антоненко, Т. (2019). Сутнісна характеристика структурно-функціональної моделі становлення ціннісно-смислової сфери особистості майбутнього педагога.
Артикуца, Н. В. (2005). Інноваційні методики викладання дисциплін у вищій юридичній освіті.
Бистрова, Ю. В. (2015). Інноваційні методи навчання у вищій школі України.
Бондаренко, Н. (2021). Традиційний метод розповіді у сучасному навчанні мови.
Гнатенко, Т., & Лисенко, Н. (2023). Використання інноваційних технологій навчання у ЗВО в умовах змішаного навчання.
Городнича, Л. В., & Ольховик, М. В. (2019). Теоретичні передумови використання інтернет-комунікації для формування іншомовної професійної компетентності майбутніх редакторів.
Готич, В. (2023). Структурна модель психологічної стійкості студентів в умовах війни.
Дебич, М. (2013). Еволюція вищої освіти на зламі століть та перспективи її розвитку.
Добридень, А. (2012). Використання інноваційних технологій у практичній роботі сучасного педагога.
Єфремова, Г. Л. (Ред.). (2020). Інноваційні технології в сучасному освітньому просторі. Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка.
Захаріна, Т. І. (2023). Підготовка соціальних працівників в умовах реінтеграційного освітнього середовища університету.
Коваль, Л. А., & Романчук, С. А. (2012). Розвиток наукової думки про інновації – як предмет особливої трудової діяльності.
Колот, А. (2007). Інноваційна праця та інтелектуальний капітал у системі факторів формування економіки знань.
Корнієнко, В. В. (2014). Традиційні та сучасні форми та методи організації навчальної діяльності бакалаврів гуманітарних наук з прикладної лінгвістики (досвід США).
Кучерук, О. А. (2008). Концепція системи методів навчання мови в основній школі.
Межова, О. (2018). Інноваційні методи викладання економічних дисциплін у сучасному коледжі.
Паска, Т. В., Мойсеєнко, І. М., & Шапка, І. В. (2024). Інноваційні підходи до підготовки педагогів для впровадження сучасних освітніх технологій та стимулювання творчості у здобувачів освіти в Україні.
Сумець, О. М., & Ігнатова, Є. М. (2010). Товарна інноваційна політика.
Швець, Г. О. (2016). Сучасні інноваційні методи викладання у вищій школі.
Войналович, О. О. (2024). Інноваційні технології в освітньому середовищі ЗВО.
Abdullaeva, B., Otakulov, E., Akhmedova, L., Valikhanova, N., Saidova, G., & Rakhmatova, F. (2020). Methods of innovation technologies in primary education.
Antonenko, T. (2019). Substantial characteristic of the structural-functional model of the formation of the value-semantic sphere of the future teacher's personality.
Artykutsia, N. V. (2005). Innovative teaching methods in higher legal education.
##submission.downloads##
Опубліковано
Версії
- 10-04-2025 (2)
- 10-04-2025 (1)