ПОЛІТИКА БЕЗПЕЧНОГО ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА В ЗАКЛАДАХ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ: РЕЗУЛЬТАТИ ОЦІНЮВАННЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.17721/2616-7786.2024/10-1/2

Ключові слова:

комунікація, нормативно-правове регулювання, партнерська взаємодія, політика безпечного середовища, ресурсне забезпечення, соціально-педагогічні практики, соціальні педагоги

Анотація

Вступ. Розглянуто питання розроблення політики безпечного освітнього середовища в закладах загальної середньої
освіти на основі комплексного оцінювання сучасних підходів і практик. Актуальність дослідження зумовлена зростанням уваги до забезпечення безпеки в освітніх установах у контексті соціальних викликів, спричинених
повномасштабною війною, збільшенням психологічної напруги серед учасників освітнього процесу, а також необхідністю інтеграції інноваційних механізмів захисту та превентивних заходів. Зокрема, у сучасних умовах освіта потребує не лише формального впровадження заходів безпеки, але і їхньої ефективної імплементації у повсякденну практику, що передбачає створення чітких регламентів, алгоритмів дій у надзвичайних ситуаціях та адаптацію міжнародного досвіду.
Методи. Для аналізу особливостей формування політики безпеки у закладах середньої освіти застосовано комплекс методів дослідження. Проведено анкетування соціальних педагогів, що дало змогу оцінити рівень обізнаності освітян щодо безпекових питань, зокрема фізичної безпеки, психологічного благополуччя, комунікації та взаємодії з громадою. Використано методи порівняльного аналізу для оцінки наявних практик забезпечення безпечного середовища у закладах загальної середньої освіти різних регіонів України. Систематизація та узагальнення отриманих даних допомогли сформувати комплексне уявлення про основні виклики, що постали перед освітніми установами, а також визначити ключові напрями вдосконалення політики безпеки у сфері освіти.
Результати. Дослідження показало, що політика безпеки у школах перебуває на етапі формування. Більшість закладів освіти впроваджують заходи безпеки, але вони потребують удосконалення в аспектах документального оформлення, алгоритмізації та нормативного закріплення. Спостерігаємо відсутність чітко прописаних процедур й алгоритмів дій у реальних надзвичайних ситуаціях, що призводить до фрагментарності в їхній реалізації.
Висновки. Дослідження засвідчило, що формування політики безпечного освітнього середовища є критично важливим аспектом управління освітою. Ефективне забезпечення безпеки в закладах середньої освіти потребує комплексного підходу, що передбачає багаторівневу взаємодію між адміністрацією, педагогічним колективом, учнями, батьками та місцевою громадою. Особливу увагу варто приділяти розвитку механізмів психологічної підтримки учасників освітнього процесу, зокрема шляхом інтеграції програм психосоціальної адаптації. Крім того, важливим є використання інноваційних технологій, таких як системи відеоспостереження, цифрові платформи для комунікації, а також алгоритмізація процесів реагування на потенційні загрози. Доведено, що ефективна політика безпеки має базуватися на нормативному регулюванні, адаптації міжнародного досвіду та гнучкому реагуванні на сучасні виклики, що сприятиме створенню безпечного, інклюзивного та комфортного освітнього середовища.

Посилання

Астахова, М. С. (2023). Система створення безпечного освітнього середовища: від теорії до практичної реалізації. Організація безпечного освітнього середовища ‒ виклик сучасності: перспективи та рішення, 32–38. https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/44867/1/S_Tsybulska_OBOSVSPtR_IPO.pdf

Бабовал, Н. Р., & Бабовал, Д. С. (2023). Нові реалії функціонування системи освіти України в умовах війни. Організація безпечного освітнього середовища ‒ виклик сучасності: перспективи та рішення, 44–47. http://dspace.tnpu.edu.ua/bitstream/123456789/28681/1/Gavruschak_Sopig/a_Bezp_seredov.pdf

Березюк, Н. Р. (2023). Безпечне освітнє середовище в реаліях сьогодення: психологічний, екологічний, інформаційний аспекти. Організація безпечного освітнього середовища ‒ виклик сучасності: перспективи та рішення, 63–66. https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/44867/1/S_Tsybulska/_OBOSVSPtR_IPO.pdf

Дука, В. (2021). Поняття структурно-функціональної моделі освітнього середовища у педагогічній літературі. Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови, 1(19), 53–68. https://doi.org/10.33189/epsn.v1i19.190

Духневич, В. (2022). Створення безпечного освітнього середовища: "Шість кроків до безпеки". Проблеми політичної психології, 12(26), 266–278.https://doi.org/10.33120/popp-Vol26-Year2022-105

Зозуляк, О. В., & Башурин, Н. Я. (2023). Управлінсько-правові механізми забезпечення безпеки освітнього процесу в умовах дії

воєнного стану в Україні. Актуальні проблеми вдосконалення чинного законодавства України, 63, 163–181. https://journals.pnu.edu.ua/index.php/apiclu/article/download/7272/7520/21873

Кабінет Міністрів України. (2023). Про схвалення Концепції безпеки закладів освіти (Розпорядження від 07.04.2023 р. № 301-р). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/301-2023-%D1%80#Text

Князькіна, Д. В., & Подтикан, І. В. (2019). Психолого-педагогічний супровід процесу формування безпечного освітнього середовища. Педагогіка здоров'я, 100–103.

Косенчук, О. Г., & Стягунова, О. О. (2023). Безпека освітнього простору закладів дошкільної освіти в умовах воєнного стану. Духовність особистості: методологія, теорія і практика, 1(105), 90–101. https://doi.org/10.33216/2220-6310/2023-105-1-90-101

Курач, М. В. (2022). Безпечне освітнє середовище як умова збереження психічного здоров'я дітей. Магістерські студії. Альманах Херсонського державного університету, 22, 199–201. http://ekhsuir.kspu.edu/123456789/16983

Литвиненко, І. С., & Богдан, Л. С. (2020). Психологічна діагностика безпеки освітнього середовища навчального закладу. Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського. Психологічні науки, 1, 17–21. https://doi.org/10.33310/2078-2128-2020-20-1-17-21

Чуйко, О. (2019). Місія і роль соціального педагога в розбудові освітнього середовища закладу освіти. Соціальна робота, 1(5), 41–46. https://doi.org/10.17721/2616-7786.2019/5-1/9

##submission.downloads##

Опубліковано

02-04-2025