ІНОЗЕМНИЙ СТУДЕНТ В ОСВІТНЬОМУ СЕРЕДОВИЩІ УНІВЕРСИТЕТУ В УМОВАХ ВІЙНИ В УКРАЇНІ: РИЗИКИ ЕКСКЛЮЗІЇ ТА ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ БЛАГОПОЛУЧЧЯ
DOI:
https://doi.org/10.17721/2616-7786.2024/10-1/6Ключові слова:
іноземний студент, освітнє середовище університету, соціальна ексклюзія, психосоціальне благополуччя, теоретична модель освітнього середовищаАнотація
Вступ. Проводиться теоретичний аналіз ситуації ризиків соціальної ексклюзії іноземних студентів в освітньому середовищі університету, викликаних загрозами війни і воєнного часу в Україні. Мета статті полягає в актуалізації проблеми безпечного освітнього середовища університету, презентації теоретичної моделі умов запобігання соціальної ексклюзії іноземних студентів в ньому.
Методи: аналіз, синтез і узагальнення опублікованих українських і зарубіжних матеріалів досліджуваного явища, прогностичний аналіз та моделювання.
Результати. В умовах суспільних криз і потрясінь, які переживало і переживає українське суспільство за останні роки (відлік починається з моменту епідемії Covid-19 і продовжується військовими подіями в країні), відбуваються значні зміни в освітній політиці університетів. Загрозам і ризикам підлягають як окремі суб’єкти освітнього середовища, так і окремі соціальні групи, які потенційно можуть переживати явище соціальної ексклюзії та ізоляції. До таких груп належать іноземні студенти, які потрапили в ситуацію невизначеності, стресу, загрози, непрогнозованості з початком війни, й актуальним завданням для яких є закінчення навчання в університетах, збереження фізичного і психічного здоров’я. Вивчення українських і зарубіжних практик підтримки благополуччя іноземних студентів в умовах криз вказує на необхідність створення спеціальних умов освітнього середовища, які мають багатокомпонентну структуру і рівні забезпечення.
Висновки. Розроблена теоретична модель структурних компонентів освітнього середовища університету містить п’ять компонентів: академічний, інформаційно-комунікативний, інфраструктурний, професійно-соціалізаційний та соціокультурний, кожен із яких наділений умовами і можливостями для розвитку особистості іноземного студента в стресогенних умовах середовища, його професійній соціалізації і усіляким чином сприяє його активному включенню та участі, що є умовою забезпечення психосоціального благополуччя та протидії соціальній ексклюзії.
Посилання
Байдик, В. В., Гопкало, Ю. П., Корнієнко, І. О., Лунченко, Н. В., Луценко, Ю. А., Мороз, Р. А., Саврасов, М. В., & Ткачук, І. І. (2023). Формування безпечного освітнього простору закладу освіти в діяльності працівників психологічної служби (Н. В. Лунченко, & І. І. Ткачук (Ред.)). УНМЦ практичної психології і соціальної роботи. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/738709
Березяк, К. М., Накорчевська, О. П., & Васильєва, О. А. (2022). Психологічні особливості адаптації студентів до навчання в умовах війни. Перспективи та інновації науки. Серія: Педагогіка, Серія: Психологія, Серія: Медицина, 10(15), 401–411. https://doi.org/10.52058/2786-4952-2022-10(15)-401-411
Гуркова, Т. (2019). Дефініції понять "освітній простір", "середовище", "освітнє середовище". Молодь і ринок, 4(171), 114–118. https://doi.org/10.24919/2308-4634.2019.168638
Іноземні студенти про вищу освіту в Україні: результати дослідження. (2023). https://osvita.ua/vnz/91966/
Лаврик, О. В. (2024). Особливості подолання стресу та дистресу у студентів під час дистанційного навчання в умовах війни. Науковий журнал "Габітус", 57(4), 128–133. https://doi.org/10.32782/2663-5208
Міністерство освіти і науки України. (б. д.). Освіта під загрозою. https://saveschools.in.ua
Озерський, Ю. І. (2019). Волонтерський рух в зоні АТО. Вісник Національного технічного університету "ХПІ". Серія: Актуальні проблеми розвитку українського суспільства, 1, 10–15. https://doi.org/10.20998/2227-6890.2019.01.02
Прокоф'єва, Л. А. (2024). Особливості психологічного стану студентської молоді в умовах війни. Вища освіта України у контексті інтеграції до європейського освітнього простору / Освіта і психо-соціальна підтримка в умовах війни, 92(I(2)), 146–156. https://doi.org/10.38014/osvita.2023.92.13
Саєнко, В. (2023, 1 січня). Внаслідок обстрілу Києва пошкоджено будівлі КНУ: в університеті показали фото наслідків. Інформаційне агентство УНІАН. https://www.unian.ua/war/obstril-knu-universitet-v-kiyevi-pokazav-foto-naslidkiv/-novini-kiyeva-12096669.html
Таміліна, Л., Ігнатенко, Я., & Гоголь, О. (2024, 26 лютого). Що дозволяє молодим людям почуватися щасливими під час війни? Вокс Україна. https://voxukraine.org/shho-dozvolyaye-molodym-lyudyam-pochuvatysya-/shhaslyvymy-pid-chas-vijny-doslidzhennya-zadovolenosti-zhyttyam-studentiv/-vyshhyh-navchalnyh-zakladiv-ukrayiny
Устименко, Є. (2024, 3 листопада). Як виглядає Інститут журналістики КНУ після атаки російських дронів. Телеграф. https://news.telegraf.com.ua/ukr/kiev/2024-11-03/5884502-kak-vyglyadit-/institut-zhurnalistiki-knu-posle-ataki-rossiyskikh-dronov-foto
Цимбалару, А. Д. (2016). Освітній простір: сутність, структура і механізми створення. Український педагогічний журнал, 1, 41–50. https://nbuv.gov.ua/UJRN/ukrpj_2016_1_7
Черновол, К. (2022, 10 жовтня). "Русский мир" прийшов до КНУ: наскільки постраждав університет під час атаки. Інформаційне агентство УНІАН. https://www.unian.ua/war/rosiya-obstrilyala-centr-kiyeva-/10-zhovtnya-naskilki-postrazhdali-korpusi-knu-novini-kiyeva-12006744.html
Brown, S. L., Nesse, R. M., Vinokur, A. D., & Smith, D. M. (2003). Providing support may be more beneficial than receiving it: Results from a prospective study of mortality. Psychological Science, 14, 320–327.
Brunsting, N. C., Zachry, C., & Takeuchi, R. (2018). Predictors of undergraduate international student psychosocial adjustment to US universities: A systematic review from 2009–2018. International Journal of Intercultural Relations, 66, 22–33. https://doi.org/10.1016/j.ijintrel.2018.06.002
Chuiko, O., Shkuro, V., & Semigina, T. (2024). Continuities and innovations in social work practice education in Ukraine: Lessons from the pandemic and war context. In R. Guidi & C. Spatscheck (Eds.), Social Work Practice Education Beyond the Pandemic: European Social Work Education and Practice. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-66559-2_8
Dunn, E., Aknin, L. B., & Norton, M. I. (2008). Spending money on others promotes happiness. Science, 319, 1687–1688.
Gibson, J. J. (1950). The Perception of the Visual World. Houghton Mifflin.
Levitas, R., Pantazis, C., Fahmy, E., Gordon, D., Lloyd, E., & Patsios, D. (2007). The Multi-Dimensional Analysis of Social Exclusion. http://dera.ioe.ac.uk/6853
Myers-Walls, J. A., Frias, L. V., Kwon, K.-A., Ko, M.-J. M., & Lu, T. (2011). Living life in two worlds: Acculturative stress among Asian international graduate student parents and spouses. Journal of Comparative Family Studies, 42(4), 455–478. https://doi.org/10.3138/jcfs.42.4.455
Vicary, E., Kapadia, D., Bee, P., Bennion, M., & Brooks, H. (2024). The impact of social support on university students living with mental illness: A systematic review and narrative synthesis. Journal of Mental Health, 1–13. https://doi.org/10.1080/09638237.2024.2408237
Xuitong, & Deng. (2022). Career orientations of foreign students in the context of changes in the modern labour market. Bulletin of Kyiv National University. Social Work, 1(8), 23–26.