ПРОФЕСІЙНА ПІДГОТОВКА СОЦІАЛЬНИХ ПЕДАГОГІВ У СУЧАСНИХ РЕАЛІЯХ
DOI:
https://doi.org/10.17721/2616-7786.2024/10-1/14Ключові слова:
соціальний педагог, сфери впливу, соціальна відповідальність, професійна освіта, професійні компетентності, складові професійної підготовки, удосконалення змісту, оптимізація формАнотація
Вступ. У наш час зросла актуальність переосмислення теоретичних засад і практичних механізмів професійної підготовки майбутніх соціальних педагогів у закладах вищої та передвищої освіти України.
Методи. У пропонованому дослідженні використано аналіз джерел дослідницького пошуку; синтез, порівняння, систематизацію та узагальнення інформації для з'ясування стану розробленості проблеми, визначення концептуальних засад її розв'язання, а також для виокремлення умов ефективності й обґрунтування шляхів оптимізації професійної підготовки майбутніх соціальних педагогів у контексті сьогодення.
Результати. Теоретично обґрунтовано нові підходи до формування у здобувачів освіти професійної готовності до соціально-педагогічної роботи в умовах воєнного / повоєнного періоду в Україні; розкрито принципи й послідовність організації освітнього процесу на різних рівнях їхньої професійної підготовки; подальшого розвитку набули системний, комплексний і міждисциплінарний підходи до організації освітнього процесу; виокремлено педагогічні умови, що визначають успішність професійної підготовки майбутніх соціальних педагогів й обґрунтовано шляхи її оптимізації у закладах вищої і передвищої освіти.
Висновки. Професійна підготовка майбутніх соціальних педагогів у сучасній Україні постала перед багатьма складними викликами, а тому потребує суттєвого оновлення змісту й механізмів. Результати наукового пошуку продемонстрували необхідність продовження дослідження різних аспектів професійної підготовки майбутніх соціальних педагогів, зокрема до роботи з вразливими категоріями населення та ресурсного забезпечення цього напряму діяльності закладів вищої та передвищої освіти в умовах воєнного стану. Акцентовано на практичному значенні отриманих результатів для підготовки соціальних педагогів в умовах сучасних соціалізаційних викликів.
Посилання
Верхоляк, М. Р. (2018). Теоретико-практична підготовка соціальних педагогів до взаємодії з громадськими дитячими та молодіжними організаціями в умовах парадигми соціальної. Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції "Психолого-педагогічна підготовка майбутніх фахівців у контексті сучасних реформ (с. 24–26). https://pedcollege.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2020/02/Tezy-konferentsii/Teoretyko-praktychna-pidhotovka-sotsial-nykh-pedahohiv-do-vzaiemodii-z-/hromads-kymy-dytiachymy-ta-molodizhnymy-orhanizatsiiamy-v-umovakh-/paradyhmy-sotsial-noi-.pdf
Гордєєва, К. (2013). Професійні цінності соціального педагога як актуальна соціально-педагогічна проблема. Вісник Донбаського державного педагогічного університету. Серія: Соціальна педагогіка і соціальна робота, 1, 113–117. https://ddpu.edu.ua/images/naukvid/visnik/2013-soc.pdf
Казаннікова, О. В. (2018). Специфіка практичної підготовки майбутніх соціальних педагогів в умовах інклюзивного навчання. Інноваційна педагогіка, 3, 206–210.
Караман, О. Л. (2016). Теоретичні засади підготовки соціального педагога у вищому навчальному закладі. Вісник Луганського національного університету імені Т. Шевченка, 1, 189–196.
Локшина, О., Глушко, О., Джурило, А., Кравченко, С., Максименко, О., Нікольська, Н., & Шпарик, О. (2022). Освіта в реаліях війни: орієнтири міжнародної спільноти. Педагогічна думка.
Олексюк, Н. (2022). Формування соціальної відповідальності у майбутніх фахівців соціальної сфери як актуальна проблема. Науковий журнал Хортицької національної академії. Серія: Педагогіка. Соціальна робота, 1(6), 46–51. https://journal.khnnra.edu.ua/index.php/njKhNA/issue/view/НЖХНА1%286%292022/НЖХНА1%286%292022
Освітньо-наукова програма "Соціальна педагогіка" за спеціальністю 231 "Соціальна робота для другого (магістерського) рівня вищої освіти". (2023). Київський національний університет імені Тараса Шевченка. https://infopacket.knu.ua/CourseInfo?courseId=35169
Освітньо-професійна програма "Соціальна педагогіка" за спеціальністю 011 "Освітні, педагогічні науки для другого (магістерського) рівня вищої освіти". (2019). Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка. https://tnpu.edu.ua/about/public_inform/akredytatsiia%20ta%20litsenzuvannia/osvitni_prohramy/magistr/fpp/opp_011.php
Освітньо-професійна програма "Соціальна педагогіка" за спеціальністю 231 "Соціальна робота для другого (магістерського) рівня вищої освіти". (2022). Київський університет імені Бориса Грінченка. https://kubg.edu.ua/images/stories/Departaments/vstupnikam/il/2023/op_master_sp_2022.pdf
Пахомова, Л. В. (2015). Інноваційні форми підготовки майбутніх соціальних педагогів до професійної діяльності. У Сучасні проблеми гуманітаризації професійної підготовки майбутніх педагогів (с. 27–29). Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини.
Пахомова, Л. В. (2020). Підготовка майбутніх соціальних педагогів до використання інноваційних технологій у професійній діяльності [Дис. канд. пед. наук, Державний заклад "Луганський національний університет імені Тараса Шевченка"]. https://dspace.luguniv.edu.ua/xmlui/handle/123456789/5235
Піговський, М., & Олексюк, Н. (2021). Чинники, що впливають на формування соціальної відповідальності майбутнього фахівця соціальної сфери. У The world of science and innovation. Abstracts of the 7th International scientific and practical conference (с. 21–27). http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/17432
Пожидаєва, О. В. (2012). Педагогічні умови підготовки майбутніх соціальних педагогів до консультативної діяльності. Наукові записки, 6, 133–139. https://www.socosvita.kiev.ua/sites/default/files/Pozhidaeva_2012_3.pdf
Сватенков, О., & Сватенкова, Т. (2023). Використання тренінгових технологій для підлітків в умовах рекреаційно-розвивального середовища. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка: Серія: Соціальна робота, 1(9), 69–74.
Тимчук, Л. І. (2023). Використання освітньо-терапевтичного потенціалу цифрових наративів у практичній діяльності соціального педагога. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка: Серія Соціальна робота, 1(9), 34–39.
Токарук, Л. С., & Чернуха, Н. М. (2024). Процес підвищення цифрової грамотності у майбутніх фахівців соціальної сфери. Наука та освіта під впливом глобальних викликів, 188–192.
Фалинська, З. З. (2006). Практична підготовка майбутніх соціальних педагогів у вищих навчальних закладах [Автореф. дис. канд. пед. наук, Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського]. http://www.disslib.org/praktychna-pidhotovka-majbutnikhsotsialnykh-pedahohiv-u-vyshchykh-navchalnykh-zakladakh.html
Чернуха, Н. М. (2021). Сучасний стан і перспективні напрями професійної підготовки майбутніх фахівців соціальної сфери. Духовність особистості: методологія, теорія і практика, 3(102), 322–332. https://journals.snu.edu.ua/index.php/DOMTP_SNU/article/view/84
Чуйко, О. В. (2023). Шкільне середовище – простір безпеки, підтримки та розвитку дитини. https://www.researchgate.net/publication/372947996_/Skilne_seredovise-prostir_bezpeki_pidtrimki_ta_rozvitku_ditini
Школяр, Л., & Бирса, Н. (2023). Особливості професійної підготовки фахівців соціальної роботи в умовах дії воєнного стану в Україні. Science and Education, 4. https://scienceandeducation.pdpu.edu.ua/doc/2023/4_2023/4.pdf