https://visnyk.soch.robota.knu.ua/index.php/journal/issue/feedВісник: Соціальна робота2024-04-30T02:03:59+03:00Анастасія Голотенкоanastasiaholotenko@knu.uaOpen Journal Systems<p><strong>Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка.<br />Серія «Соціальна робота»</strong> -<strong> <span style="font-weight: 400;">періодичне рецензоване наукове видання відкритого доступу. </span></strong></p> <p><strong>ISSN </strong>2616-7778 (online), 2616-7786 (print)</p> <p><strong>DOI:</strong><a href="https://doi.org/10.17721/2616-7786"><u>https://doi.org/10.17721/2616-7786</u></a></p> <p><strong>Галузь науки:</strong> 231 "Соціальна робота", 053 "Психологія", 011 "Освітні, педагогічні науки".</p> <p><strong>Зареєстровано: </strong>Міністерством юстиції України. Свідоцтво про Державну реєстрацію <a href="https://drive.google.com/file/d/1bLd6plP3P9imgcEjYKEHH3uP0-ZZKPx7/view?usp=sharing">КВ № 25427-15367 ПР від 03.02.2023</a>.</p> <p>Журнал включено до переліку наукових фахових видань України (Категорія Б). Рішення Атестаційної колегії Міністерства освіти і науки України та Наказ № 157 Міністерства освіти і науки України від 09.02.2021 року.</p> <p><strong>Засновник-видавець: <span style="font-weight: 400;">Київський національний університет імені Тараса Шевченка</span></strong></p> <p><strong><span style="font-weight: 400;"><strong>Рік заснування: </strong>2016</span></strong></p> <p><strong>Мова видання: </strong>українська, англійська.</p> <p><strong>Періодичність випусків:</strong> один раз на рік.</p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p>https://visnyk.soch.robota.knu.ua/index.php/journal/article/view/185КОМПЕТЕНТНІСТЬ ДІТЕЙ З БЕЗПЕКИ В ІНТЕРНЕТІ ЯК ЧИННИК ПРОТИДІЇ РИЗИКАМ СЕКСУАЛЬНОГО НАСИЛЬСТВА2023-11-15T21:01:10+02:00Ольга БАЙДАРОВАbaidarovao@knu.uaВалентина ШКУРОvalentynashkuro@knu.ua<p><strong>Вступ.</strong> Зважаючи на обмеженість даних щодо знань, умінь і ставлень дітей до інтернету, його загроз у контексті сексуального насильства та власної поведінки задля убезпечення себе, досліджено особливості активності дітей шкільного віку в цифровому середовищі, а також визначено, чи мають вони сформовані компетенції щодо безпеки в інтернеті та поведінки в ситуаціях ризику.<br /><strong>Методи.</strong> Основним методом дослідження було анкетне опитування.<br /><strong>Результати.</strong> Висвітлено результати другого етапу дослідження ефективності освітньої кампанії #stop_sexтинг з безпеки дітей у цифровому середовищі: особливості активності учнів 5–8 класів у цифровому середовищі; рівень знань із цифрової безпеки; установки щодо безпеки в інтернеті та поведінки в ситуаціях ризику.<br /><strong>Висновки.</strong> Дані дослідження вказують на суперечності в уявленнях дітей щодо інтернету і безпеки в ньому, а також щодо власної компетентності в цій сфері.</p>2024-04-30T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2024 Вісник: Соціальна роботаhttps://visnyk.soch.robota.knu.ua/index.php/journal/article/view/190РОЛЬ СОЦІАЛЬНОГО ПЕДАГОГА ЯК МЕДІАТОРА В ОРГАНІЗАЦІЇ БЕЗПЕЧНОГО ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА (НІМЕЦЬКИЙ ДОСВІД)2023-11-08T23:06:04+02:00Євгенія ГЛАДИШКОeugeniiagll@gmail.com<p><strong>Вступ.</strong> Актуалізовано питання ролі соціального педагога як медіатора в організації безпечного освітнього середовища. Зазначено, що війна та загальна ситуація надзвичайного стану суттєво впливають на освітнє середовище закладів загальної середньої освіти.<br /><strong>Методи.</strong> У процесі дослідження використано пошуковий метод за наявною методичною та науковою літературою з подальшим аналізом знайденого матеріалу, а також методи класифікації, систематизації, узагальнення, порівняння.<br /><strong>Результати.</strong> Аналіз впровадження практики шкільної медіації в німецьку освіту показує, що вона ґрунтується як на психолого-педагогічних досягненнях (ідеї П. Наторпа та концепції Халтунга), так і на нормативно правових документах (мінімальні стандарти в окремих федеральних землях та рекомендації посередництва Bundesverband). Розглянуто модель "Лідери конфліктів" від Ортруд Хагедорн та вказано на переваги та недоліки її впровадження. Визначено чотири переваги згаданої моделі: зниження емоційної напруги, відповідальність сторін конфлікту, дискусія та врівноваженість.<br /><strong>Висновки.</strong> Висвітлено ключові аспекти німецького досвіду медіації, які необхідно враховувати під час його впровадження в українському освітньому просторі.</p>2024-04-30T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2024 Вісник: Соціальна роботаhttps://visnyk.soch.robota.knu.ua/index.php/journal/article/view/216ПРОБЛЕМА СУБ'ЄКТНОСТІ ВИМУШЕНИХ МІГРАНТІВ У КОНТЕКСТІ ПОВНОМАСШТАБНОЇ ВІЙНИ В УКРАЇНІ2024-04-29T01:59:48+03:00Анастасія ГОЛОТЕНКОanastasiaholotenko@knu.uaЮлія УДОВЕНКОudovenko5@knu.ua<p><strong>Вступ.</strong> Присвячено вивченню проблеми змістових аспектів суб'єктності вимушених мігрантів у контексті повномасштабної війни в Україні. Мета даного дослідження передбачала вивчення та аналіз поняття "суб'єктності" вимушених мігрантів у контексті повномасштабної війни в Україні та розробку теоретичної моделі розвитку суб'єктності особистості в ситуації вимушеної міграції.<br><strong>Методи.</strong> Реалізація мети здійснювалася за допомогою теоретико-методологічного соціально-психологічного аналізу, а саме таких методів дослідження, як: аналіз літератури, синтез, узагальнення, порівняння, систематизація, моделювання.<br><strong>Результати.</strong> За результатами теоретико-методологічного дослідження в межах соціально-психологічного підходу запропоновано модель розвитку суб'єктності вимушених мігрантів, за якої суб'єктність представлена як інтегроване утворення трьох основних сфер особистості – ціннісно-смислової, когнітивної, дієво-практичної.<br><strong>Висновки.</strong> Кожна сфера особистості окреслює змістові структурні компоненти як сукупність основоположних особистісних характеристик людини, які дозволяють їй здійснювати трансформаційний вплив на об'єктивну ситуацію життєвої дійсності та відповідно реалізовувати власну здатність до самоздійснення в заданих умовах реальності.</p>2024-04-30T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2024 Вісник: Соціальна роботаhttps://visnyk.soch.robota.knu.ua/index.php/journal/article/view/184МОТИВАЦІЯ ЗАЛУЧЕННЯ СТУДЕНТСЬКОЇ МОЛОДІ УКРАЇНИ ДО ВОЛОНТЕРСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ2023-10-23T00:51:09+03:00Лариса ПОЛІВКОlarisapolivko@knu.uaДанило ЩОГОЛЬdanilshchohol@gmail.com<p><strong>Вступ.</strong> Молодіжний волонтерський рух в Україні набув свого сплеску з лютого 2022 року. Саме відтоді цей рух набуває ознак професіоналізму, де чітко простежується відпрацьований механізм роботи. Мета дослідження проаналізувати розвиток волонтерського руху в Україні, визначити мотиваційні чинники залучення української молоді до волонтерської діяльності, охарактеризувати перспективи розвитку молодіжних волонтерських ініціатив.<br /><strong>Методи.</strong> У процесі дослідження застосовано методи теоретико-методологічного аналізу та анкетування.<br /><strong>Результати.</strong> Волонтерство сьогодні стає популярною діяльність, що приваблює молодь до нього долучатися. У цьому контексті важливо розуміти, що треба робити, аби якісно працювати з волонтерською спільнотою. І саме це має постати ключовим питанням соціальної політики держави задля підтримки молоді в цій діяльності, створення для них належних умов та можливостей у розробці програм/проєктів у сфері волонтерства.<br /><strong>Висновки.</strong> Зазначено, що актуальним питанням сьогодення є розвиток волонтерських ініціатив та підтримка молоді в цьому напрямі. Відповідно, залучення більшої кількості молоді до волонтерського руху сприятиме розвитку соціальної роботи, адже волонтерство є одним із її напрямів, який допомагає подолати труднощі для клієнтів соціальної роботи.</p>2024-04-30T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2024 Вісник: Соціальна роботаhttps://visnyk.soch.robota.knu.ua/index.php/journal/article/view/207ВИКОРИСТАННЯ ОСВІТНЬО-ТЕРАПЕВТИЧНОГО ПОТЕНЦІАЛУ ЦИФРОВИХ НАРАТИВІВ У ПРАКТИЧНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ СОЦІАЛЬНОГО ПЕДАГОГА2023-11-27T03:02:07+02:00Лариса ТИМЧУКlucky.clio2017@gmail.com<p><strong>Вступ.</strong> Унаслідок повномасштабної війни в Україні гостро постало питання надання ефективної практичної допомоги сім'ям військовослужбовців, що повернулися з війни, представниками психолого-педагогічної служби в системі освіти.<br /><strong>Методи.</strong> У дослідженні застосовано контент-аналіз праць вітчизняних та зарубіжних дослідників, аналіз, синтез, метод наукового трансферту теорії в практику, етнографія.<br /><strong>Результати.</strong> Провідна ідея статті зосереджена на терапевтичному впливі цифрових наративів на особистість і реалізації цифрових наративних проєктів у роботі соціальних педагогів.<br /><strong>Висновки.</strong> Охарактеризовано потенціал цифрових наративів як методу дослідження та навчання. Представлені проєкти цифрових наративів можуть бути використані у процесі надання психолого-педагогічної підтримки сім'ям військовослужбовців, що повернулися з війни.</p>2024-04-30T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2024 Вісник: Соціальна роботаhttps://visnyk.soch.robota.knu.ua/index.php/journal/article/view/188ПСИХОЛОГІЧНЕ БЛАГОПОЛУЧЧЯ ІНОЗЕМНИХ СТУДЕНТІВ: ФАКТОРИ ТА УМОВИ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ2023-11-11T00:53:08+02:00Дун ЦЗЯХАНdongjiahang111@gmail.com<p><strong>Вступ.</strong> Розглянуто явище психологічного благополуччя серед іноземних студентів в університеті та досліджуються фактори, що на нього впливають.<br /><strong>Методи.</strong> У процесі дослідженні було застосовано методи теоретичного аналізу джерел та узагальнення результатів досліджень зарубіжних і українських дослідників.<br /><strong>Результати.</strong> Акцентовано увагу на висвітленні проблем психологічного благополуччя іноземних студентів у період криз (Covid-19). Проаналізовано фактори й умови для пом'якшення негативного впливу вимушеної соціальної ізоляції. Зроблено припущення, що війна в Україні значно вплинула на архітектуру освітнього процесу у вищій школі, змінила усталені форми та методи організації навчання, актуалізувала необхідність у фокусуванні уваги на психологічному стані студентства як фактора академічної успішності. У результаті виокремилась група іноземних студентів, які за фактом вимушеної міграції опинились у ситуації соціальної ізоляції, а тому потребують додаткових ресурсів задля включення в академічні процеси, забезпечення відчуття причетності до академічного середовища, усвідомленої мотивації на продовження навчання.<br /><strong>Висновки.</strong> Ключову роль у психологічному благополуччі іноземних студентів (як безпосередньо в академічному контексті, так і міжособистісному) відіграє соціальна підтримка. Основною особою, що виконує роль зв'язку в процесі надання підтримки, є викладач, який створює можливості для встановлення взаємозв'язків між студентами, і, таким чином, підвищує відчуття значущості навчання та позитивного впливу Віддаючи пріоритет наданню соціальної підтримки іноземним студентам, університети можуть створити інклюзивне та сприятливе середовище для них, забезпечуючи психологічне благополуччя та академічну успішність.</p>2024-04-30T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2024 Вісник: Соціальна роботаhttps://visnyk.soch.robota.knu.ua/index.php/journal/article/view/208ОСОБЛИВОСТІ БАТЬКІВСЬКОГО ВИГОРАННЯ МАТЕРІВ У ЧАСИ ВІЙНИ2023-11-27T22:01:10+02:00Наталія БУЛАТЕВИЧbulatevich@ukr.netВікторія ЛУК'ЯНЕЦЬvikalucky1@gmail.com<p><strong>Вступ.</strong> У процесі взаємодії з дітьми батьки стикаються з різного роду труднощами, які впливають на їхній психоемоційний стан. В умовах тривалої війни з росією, окрім щоденних рутинних труднощів, українські матері стикнулись з необхідністю захисту життя і здоров'я своєї дитини в умовах постійних обстрілів та реальної загрози для життя. До цього додаються ще ряд стресорів, пов'язаних із серйозними втратами: роботи, здоров'я, близьких, переїзд в інше місто чи іншу країну. Тривала емоційна напруга, пов'язана з екзистенційною загрозою, призводить до виснаження, яке може спровокувати підвищення рівня батьківського вигорання, вплинути на міжособистісні стосунки в сім'ї, підвищити рівень нехтування дітьми та насилля в сім'ї. Мета дослідження – пошук корелятів батьківського вигорання жінок у часи війни, які пов'язані з особливостями функціонування сімейної системи та способами подолання стресу (копінг-стратегіями) жінок.<br /><strong>Методи.</strong> Для досягнення мети дослідження використано анкетування, яке містило збір інформації щодо соціально-демографічних характеристик досліджуваних, "Опитувальник батьківського вигорання" М. Миколайчик та І. Роскам, опитувальник співзалежності Дж. Уайнхолд, шкала сімейної адаптації та згуртованості FACES Д. Олсона, опитувальник оцінювання копінг стратегій COPE К. Карвера.<br /><strong>Результати.</strong> Проведене дослідження дозволило оцінити рівень та особливості прояву батьківського вигорання серед українських жінок у часи війни. Серед чотирьох параметрів вигорання вищий рівень вираженості має виснаження від материнства, чверть досліджуваних демонструє високий та дуже високий рівні батьківського вигорання в цілому. Виявлено значущий зв'язок між особливостями копінг-поведінки, співзалежності жінки, віку найменшої дитини та згуртованістю як характеристикою сімейної системи. Найбільш значущими предикторами батьківського вигорання жінки стали рівень співзалежності жінки, вік її найменшої (або єдиної) дитини, стратегія активного подолання складних життєвих ситуацій.<br /><strong>Висновки.</strong> Отримані результати можуть служити основою для подальших досліджень батьківського вигорання жінок в Україні, а також для розробки інструментів надання психологічної допомоги жінкам, які мають його ознаки, пошуку ресурсних стратегій, які сприяють подоланню такої поведінки і факторів, які лежать в її основі.</p>2024-04-30T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2024 Вісник: Соціальна роботаhttps://visnyk.soch.robota.knu.ua/index.php/journal/article/view/206ВЗАЄМОЗВ'ЯЗОК МІЖ ТИПОМ ПРИВ'ЯЗАНОСТІ ТА СИЛЬНИМИ РИСАМИ ХАРАКТЕРУ МОЛОДИХ УКРАЇНСЬКИХ ЖІНОК2023-11-27T02:52:09+02:00Олена ВЛАСОВАvlalit@ukr.netВладислава КОВАЛЕНКОvladakova55@gmail.com<p><strong>Вступ.</strong> Метою дослідження є виявлення взаємозв'язку між типом прив'язаності та сильними рисами особистості молодих жінок. Сильні риси особистості здатні описати внутрішні особливості людини, а також допомогають прогнозувати її успішну поведінку (М. Селігман). У дослідженні також використана класифікація типів прив'язаності Дж. Боулбі та М. Ейнсворт: 1) надійний, або безпечний; 2) уникаючий; 3) тривожно-амбівалентний; 4) дезорганізований (боязкий).<br /><strong>Методи.</strong> В емпіричному дослідженні взяли участь 122 жінки віком від 17 до 23 років. Використано такі методики: "Тест на визначення якості прив'язаності" (MAQ); скрінінгова модифікація тесту Селігмана і Петерсона "Визначення сильних сторін (цінностей) та чеснот" (адаптація Г. Лаптєвої, О.І. Власової); кореляційний аналіз (критерій Спірмена).<br /><strong>Результати.</strong> Статично обґрунтовано взаємозв'язок між сильними рисами особистості молодих жінок та типами їхньої прив'язаності. Виявлено пряму кореляцію між надійним типом прив'язаності та добротою, а також зворотні кореляції між тривожно-амбівалентним типом і здатністю до суджень, оптимізмом і завзятістю; уникаючим типом та недопитливістю, невмінням спілкуватися; дезорганізованим типом і браком оптимізму.<br />Висновки. У респонденток з надійним типом прив'язаності статистично виражено сильні риси, а за іншими даними дослідження, вони також не схильні до використання психологічних захистів у складних ситуаціях життя. Молодим жінкам з ненадійними типами прив'язаності не притаманна вираженість сильних рис. Натомість для таких осіб характерні різноманітні психологічні захисти як інструменти організації їхньої ментальної активності в напружених і травмуючих ситуаціях життя.</p>2024-04-30T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2024 Вісник: Соціальна роботаhttps://visnyk.soch.robota.knu.ua/index.php/journal/article/view/194ВПЛИВ ТРАВМ НА ПСИХІКУ І ЖИТТЯ ЛЮДИНИ ТА ОСОБЛИВОСТІ СТАНОВЛЕННЯ ЗДОРОВОЇ ВРІВНОВАЖЕНОЇ ОСОБИСТОСТІ ЗА МЕТОДОМ МЕРИЛІН МЮРРЕЙ2023-11-09T00:07:58+02:00Руслан ІЛЬЧЕНКОrcescape@gmail.com<p><strong>Вступ.</strong> Розкрито актуальні питання впливу несприятливого досвіду на психіку і життя людини (психологічних травм, усіх видів насильства, емоційної депривації). Метою дослідження є опис особливостей формування здорової врівноваженої особистості за методом Мерилін Мюррей, розкриття основних понять методу.<br /><strong>Методи.</strong> У дослідженні застосовано теоретико-методологічний аналіз першоджерел.<br /><strong>Результати.</strong> Зазначено ефективність використання методу Мюррей у подоланні наслідків усіх видів психологічних травм будь-якого рівня тяжкості, який охоплює майже всебічно роботу з особистістю: від її внутрішніх переживань до взаємодії з іншими людьми.<br /><strong>Висновки.</strong> Терапевтичний підхід методу Мюррей базується на достатньо сильному зануренні в атмосферу підтримки та любові, зниженні ролі захисного механізму в результаті роботи з образами, прояву, розмови про хворобливі емоції, аналізу травматичного досвіду, а також пошуку та формування особистісних талантів, формування здорової, врівноваженої особистості, здатної співчувати, виявляти емпатію, захищати себе, не завдаючи шкоди іншим, радіти життю.</p>2024-04-30T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2024 Вісник: Соціальна роботаhttps://visnyk.soch.robota.knu.ua/index.php/journal/article/view/193ПРОГРАМА "МАНДРІВНИКИ В ЧАСІ" ДЛЯ ЗМІЦНЕННЯ СТІЙКОСТІ ТА СТИМУЛЯЦІЇ ПОСТТРАВМАТИЧНОГО ЗРОСТАННЯ ДІТЕЙ ТА ПІДЛІТКІВ, ТРАВМОВАНИХ ВІЙНОЮ2023-11-11T01:08:00+02:00Iryna SAZONOVAsazonovairinavladimirovna@gmail.comОлена ЧУЙКОchuiko@knu.ua<p><strong>Вступ.</strong> Присвячено аналізу результатів апробації програми підвищення резильєнтності та стимуляції посттравматичного зростання у дітей та підлітків, травмованих війною, – "Мандрівники у часі". Представлено структуру та короткий опис програми, її цілі та завдання, принципи побудови та основні змістовні компоненти.<br /><strong>Методи.</strong> Показано основні результати апробації цієї програми, отримані в результаті тестування учасників за допомогою "Опитувальника посттравматичного зростання Р. Тедескі та Л. Калхоуна", адаптований М. Ш. Магомед-Еміновим. Діагностичний інструмент дозволив оцінити рівень змін, що відбулися в житті учасника внаслідок стресу або травми і має п'ять шкал: ставлення до інших, нові можливості, сила особистості, духовні зміни, підвищення цінності життя.<br /><strong>Результати.</strong> Програма підвищення резильєнтності та стимуляції посттравматичного зростання у дітей та підлітків, травмованих війною – "Мандрівники в часі" є поєднанням таких напрямів, як туризм та психотерапія, інтегруючи в себе теоретичні та практичні знання з історії, географії, культурології, біологія, екології.<br /><strong>Висновки.</strong> Представлена програма передбачає створення цілісного контекстного простору для безпечного експресивного прояву переживань, стабілізації психофізіологічного стану, реконструкції системи цінностей та переконань, зміну копінг-стратегій, зміцнення домінуючих та активізацію потенційних ресурсних каналів. Програма "Мандрівники в часі" спрямована на дві основні цілі: посттравматичне зростання та підвищення резильєнтності, вона базується на трьох основних моделях: BASICPh, фантастична реальність, пригодницька терапія. А також містить систему додаткових ігрових, творчих, когнітивних, тілесно орієнтованих психотерапевтичних практик. Після впровадження Програми діти експериментальної групи в переважній більшості зазначили у своїй особистості суттєві позитивні психологічні зміни, які відбулися після травматичних подій.</p>2024-04-30T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2024 Вісник: Соціальна роботаhttps://visnyk.soch.robota.knu.ua/index.php/journal/article/view/195ВИКОРИСТАННЯ ТРЕНІНГОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ ДЛЯ ПІДЛІТКІВ В УМОВАХ РЕКРЕАЦІЙНО-РОЗВИВАЛЬНОГО СЕРЕДОВИЩА2023-11-09T00:26:02+02:00Олександр СВАТЕНКОВoldersvat21@gmail.comТетяна СВАТЕНКОВАtatianasvatenkova@gmail.com<p><strong>Вступ.</strong> Розкрито особливості використання тренінгових технологій у рекреаційно-розвивальному середовищі для розвитку психологічного потенціалу підлітків. Висвітлено концепт авторської програми розвитку психологічного потенціалу.<br /><strong>Методи.</strong> За 2017–2022 роки дослідженням було охоплено 2022 дитини на засадах добровільності та анонімності. Діагностичний інструментарій складається із таких методик: соціометричне опитування (Дж. Морено); діагностика "емоційного інтелекту" (Н. Холл).<br /><strong>Результати.</strong> Результати дослідження за тестом соціометричного статусу та тестом емоційного інтелекту показують ефективність застосування тренінгових технологій в умовах рекреаційно-розвивального середовища, що фіксується змінами соціометричного статусу підлітка і розвитком емоційного інтелекту.<br /><strong>Висновки.</strong> Використання тренінгових технологій з опорою на компетентнісний підхід створює умови, за яких позиція старшого наставника гуманна і ґрунтується на захисті прав дитини та мотивує підлітків до саморозвитку.</p>2024-04-30T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2024 Вісник: Соціальна роботаhttps://visnyk.soch.robota.knu.ua/index.php/journal/article/view/198МОДЕЛЬ ТРАНСФОРМАЦІЇ ТРАВМІВНИХ ПЕРЕЖИВАНЬ ДИТИНИ МЕТОДОМ ХІБУКІ-ТЕРАПІЇ2023-11-08T23:26:06+02:00Дафна ШАРОН-МАКСИМОВSharon_dafna@hotmail.com<p><strong>Вступ.</strong> Присвячено опису моделі трансформації травматичних переживань дитини, що входить до концепції Хібукі-терапії, яка зараз активно впроваджується в Україні ізраїльськими та українськими психологами.<br /><strong>Методи.</strong> Використано метод моделювання конструйованого ідеального об'єкта на основі виявлення зв'язків між змінними з метою подальшої верифікації у психотерапевтичній практиці.<br /><strong>Результати.</strong> Представлено модель трансформації травмівних переживань дитини, яка відображає п'ять рівнів функціонування психіки, які є основними мішенями впливу у психотерапії за методом Хібукі-терапії: емоційний, когнітивний, міжособистісний, поведінковий, фізичний. Передбачається, що компоненти представленої моделі, у частині її процесуальності, будуть доповнені після проведеного експерименту.<br /><strong>Висновки.</strong> Передбачається, що компоненти представленої моделі, у частині її процесуальності, будуть доповнені після проведеного експерименту.</p>2024-04-30T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2024 Вісник: Соціальна роботаhttps://visnyk.soch.robota.knu.ua/index.php/journal/article/view/201РОЗВИТОК НАВИЧОК САМОДОПОМОГИ У КОНТЕКСТІ ПРАКТИЧНОЇ ПІДГОТОВКИ МАГІСТРІВ ФАРМАЦІЇ З ПИТАНЬ ПСИХІЧНОГО ЗДОРОВ'Я2023-11-11T00:24:58+02:00Наталя БІЛОУСОВАarinatala@gmail.comОлена ЗЕЛІКОВСЬКАo.zelikovska@knu.ua<p><strong>Вступ.</strong> Проведено компаративний аналіз освітньо професійних програм підготовки магістрів фармації з метою з'ясування стану підготовки майбутніх фахівців щодо розвитку навичок самодопомоги з питань психічного здоров'я. Мета статті: висвітлити особливості підготовки магістрів фармації щодо розвитку навичок самодопомоги з питань психічного здоров'я шляхом проведення компаративного аналізу освітньо професійних програм за спеціальністю 226 "Фармація, промислова фармація".<br /><strong>Методи.</strong> Для досягнення мети дослідження автори використовували наукову літературу, світові документи, офіційні сайти академічних вищих навчальних закладів, освітньо-професійні програми спеціальності 226 "Фармація, промислова фармація" із застосуванням методів порівняльного аналізу, систематизації та узагальнення.<br /><strong>Результати.</strong> Здійснено аналіз міжнародних документів, що засвідчують ефективність практики розвитку навичок фармацевтів до надання самодопомоги й обґрунтовано, що впровадження зазначених підходів на робочих місцях у подальшому вплине на якість надання фармацевтичної допомоги та убезпечать раннє професійне вигорання фармацевтів аптек.<br /><strong>Висновки.</strong> Рекомендовано впровадження найкращих освітніх практик із підготовки магістрів фармації для введення самодопомоги при проблемах психічного здоров'я на робочому місці в національні освітні та професійні програми за спеціальністю 226 "Фармація, промислова фармація", що є перспективним.</p>2024-04-30T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2024 Вісник: Соціальна роботаhttps://visnyk.soch.robota.knu.ua/index.php/journal/article/view/203РОЗВИТОК ЦИФРОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ГРОМАДЯН ДЛЯ НАВЧАННЯ УПРОДОВЖ ЖИТТЯ2023-11-27T02:13:12+02:00Мажена ВАЛАСІКmarzena.walasik@itee.lukasiewicz.gov.plЛариса ПЕТРЕНКОinlaf@ukr.net<p><strong>Вступ.</strong> З'ясувано концептуальні основи розвитку цифрової компетентності для навчання упродовж життя та аналіз її нормативно-правового регулювання; виявлення освітніх практик, які найбільш ефективно задовольняють соціально-освітні потреби громадян з розвитку цифрової компетентності у системі неформальної освіти.<br /><strong>Методи.</strong> Пошук інформації з використанням науко метричних баз даних Google Scholar, Scopus, Web of Sciense, за ключовими словам; інформаційних урядових і парламентських платформ та порталів; теоретичний аналіз наукових праць з проблем розвитку цифрової компетентності громадян; контент‐аналіз нормативно-правових документів, аналітичних матеріалів, інструктивних й інформаційних матеріалів та їх формалізації, порівняння можливостей дистанційних платформ; узагальнення одержаних даних і розроблення пропозицій.<br /><strong>Результати.</strong> За результатами проведеного дослідження з'ясовано, що в європейському освітньому просторі концептуальними основами розвитку цифрової компетентності громадян прийнято компетентнісну ідею. Встановлено, що нині вона розвинута до інноваційної ідеї наскрізності ключових компетентностей шляхом поєднання формальної, неформальної та інформальної освіти. Виявлено тенденції до постійного оновлення нормативно-правового регулювання розвитку цифрової компетентності.<br /><strong>Висновки.</strong> Висвітлено освітні практики, спрямовані на найбільше задоволення соціально-освітніх потреб фахівців з розвитку цифрової компетентності у системі неформальної освіти, які за формами поділяють на традиційні та інноваційні, що об'єднують широке коло різних освітніх і онлайн-платформ для дистанційного й онлайн навчання, під керівництвом викладача або самостійного виконання завдань.</p>2024-04-30T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2024 Вісник: Соціальна роботаhttps://visnyk.soch.robota.knu.ua/index.php/journal/article/view/204ЗАКОНОДАВЧЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ОСВІТИ ДОРОСЛИХ У РЕСПУБЛІЦІ ПОЛЬЩА ТА УКРАЇНІ: ПОРІВНЯЛЬНИЙ АСПЕКТ2023-11-27T02:23:11+02:00Томаш ДОМБРОВСКІt.dabrowski@uthrad.plЛариса ЛУК'ЯНОВАlarysa.lukianova@gmail.com<p><strong>Вступ.</strong> Присвячена порівняльному аналізу законодавчого врегулювання освіти дорослих у Республіці Польща та Україні. Мета дослідження полягає у вивченні та висвітленні особливостей законодавчого забезпечення освіти дорослих в обох країнах. Схарактеризовано головну роль, яку сьогодні відіграє освіта дорослих у вирішенні сучасних викликів, подоланні соціальної нерівності; висвітлено розвиток цього освітнього напряму як невід'ємної складової освіти впродовж життя.<br /><strong>Методи.</strong> У процесі дослідження застосовано такі методи: описовий (опис чинного законодавства у сфері освіти дорослих Польщі та України), історичний (визначення змін досліджуваного явища, які відбувалися у часі), порівняльний (визначення спільних і відмінних рис законодавчого забезпечення в обох країнах) та індуктивний (формулювання узагальнень на основі конкретних спостережень). Схарактеризовано наукові розвідки польських і українських вчених учених у сфері андрагогіки та освіти дорослих.<br /><strong>Результати.</strong> За результатами аналізу законодавчих та нормативно-правових документів (закони, положення, постанови уряду) зроблено висновок про те, що система освіти дорослих Польщі урегульовується сукупністю законів, основними з-поміж яких є Закон про систему освіти і Закон Про сприяння зайнятості та установи ринку праці.<br /><strong>Висновки.</strong> Обґрунтовано значення нормативно правового забезпечення освіти дорослих в Україні, вагомість якого посилюється умовами, спричиненими військовою агресією російської федерації. Проаналізовано чинні законодавчі акти, які унормовують окремі складові освіти дорослих в Україні. Розкрито зміст проєкту Закону Про освіту дорослих. Здійснено порівняльний аналіз чинного законодавчого забезпечення освіти дорослих у Польщі та Україні, зокрема визначено подібні і відмінні риси, притаманні обом країнам. Окреслено прогресивні зміни, які відбулися останнім часом у сфері нормативно-правового урегулювання в обох країнах. Констатовано, що розвиток систем освіти дорослих Польщі та України віддзеркалює провідні загальноєвропейські тенденції й водночас має притаманні тільки їм ментальні особливості. Результати осмислення змісту дослідження можуть бути корисними для розробки відповідного законодавства в обох країнах.</p>2024-04-30T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2024 Вісник: Соціальна робота